Overtøj "Retro"

Ved at se tilbage i tiden har Haugland Collection skabt en helt ny anorak med et stærkt og moderne retro-udtryk. Det nye design er resultatet af, at virksomheden har deltaget i projektet ”Retrokoncepter,” hvor fortiden, bæredygtighed og storytelling har været i fokus. I serien findes også en åben udgave, som er gennemlynet og en frakke.

Oprindeligt stammer anorakken fra eskimoerne, som gennem flere hundrede år lavede den af det skind, som jægerne nedlagde. Først i midten af 1950’erne kommer anorakken til Europa og USA, hvor skindet er skiftet ud med bomuld. I 1959 er anorakken så populær, at den bliver vist frem i det anerkendte modemagasin Vouge. Senere blev anorakken det foretrukne overtøj for folk med et aktivt udeliv samt friske spejderdrenge og piger.

Nu har Haugland Collections designet et nyt bud på en anorak anno 2012, der kan bruges i en helt almindelig hverdag. Materialerne er miljørigtige som hør, viscose og elastan, der er biocoatet, så anorakken er vandafvisende. Mange fine detaljer er med til at skabe anorakkens helt rigtige retro-look, som på en gang gør den både trendy og tidløs.

Med udgangspunkt i den klassiske anorak har Haugland Collection også lavet en ”åben” og praktisk udgave med lynlås, man ikke behøver at trække over hovedet.

Ejeren af Haugland Collection, Kristian Haugland, ikke i tvivl, da ideen om at skabe en anorak i bæredygtige materialer pludselig kom til ham, efter virksomheden blev opfordret til at deltage i projektet ”Retrokoncepter.” Projektet kørte i to år i samarbejde med Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, Herning Museum Textilforum, Center for Tekstilforskning ved Københavns Universitet og improvisationsteatret Moving Minds.

Her skulle de medvirkende virksomheder skabe nye produkter ved at se tilbage i fortidens store skattekammer af design.

- Jeg har selv haft en anorak i mine unge dage og husker den tydeligt fra skoletiden og de glade studieår, så jeg synes, det kunne være spændende at komme med et bud på en opdateret udgave, som på samme tid har et klassisk og retro-agtig udtryk, og som lever op til vores høje krav om kvalitet; fortæller Kristian Haugland.

Udover anorakken som et konkret produkt har deltagelsen i ”Retrokoncepter” også budt på workshops med rollespil, netværksmøder, idéudvikling og storytelling

- Det har været en meget anderledes måde at arbejde på – men meget positivt. Vi har netværket en del og blandt andet lært at åbne op over for andre aktører i både egen men også andre brancher. Og så er vi blevet bekræftet i, at storytelling om vore produkter og vores virksomhed er en vigtig del af vores branding, fortæller Kristian Haugland. 

Vi har i produktudviklingen lagt vægt på, at der ikke er brugt nogle skadelige stoffer,- hverken for dig eller for naturen.

Serien som er vandafvisende er ligeledes åndbar, hvilket gør produktet dejlig behagelig at bruge.

Anorak 70´er

Anorak 70´er

Anorak Retro 70`er vandafvisende. Varen findes i flere farver.

Læs mere

Pris:
kr. 1.799,00

Køb
Frakke Mary "Water repellent"

Frakke Mary "Water repellent" (1)

Frakke "Water repellent" findes i mange farvekombinationer og med mange flotte detaljer.

Læs mere

Pris:
kr. 2.795,00

Køb
Jakke Retro 70ér

Jakke Retro 70ér

Jakke Retro 70ér er vandafvisende. Jakken findes i forskellige farvekombinationer.

Læs mere

Pris:
kr. 1.799,00

Køb